Supermarkt krijgt waarschuwing van Autoriteit Persoonsgegevens
Een supermarkt heeft van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een waarschuwing gekregen vanwege de inzet van gezichtsherkenning.
Om winkelbezoekers en personeel te beschermen maakte de supermarket gebruik van gezichtsherkenning. Zo werd het gezicht van iedereen die de winkel in ging geregistreerd. En vervolgens werden deze beelden vergeleken met een databank met gezichten van mensen die eerder een winkelverbod hebben gekregen. De gezichten van mensen zonder winkelverbod werden na enkele seconden gewist. Het systeem was gekoppeld aan camera’s bij de ingang van de winkel.
Geen enkele winkel, dus ook deze supermarkt, mag helemaal niet zomaar gebruik maken van gezichtsherkenning. In de meeste gevallen is het gebruik van deze techniek buiten de huiselijke sfeer ook verboden. Bij de wet staat als enige voorbeeld van het gebruik van gezichtsherkenning, de beveiliging van een kerncentrale kan zijn. Het voorkomen van winkeldiefstal is iets héél anders dan het voorkomen van een kernramp.
Klanten, leden en consumenten verwachten dat je AVG op orde is
In opdracht van het Amerikaanse techbedrijf Splunk is er een onderzoek uitgevoerd waaruit blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten (driekwart) begrip heeft voor wanneer een bedrijf met een datalek te maken krijgt.
Wel verwacht de Nederlandse consument dat een bedrijf of organisatie zijn AVG gewoon op orde heeft en dat er direct een melding van een datalek wordt gemaakt zodra daar sprake van is. Ook naar henzelf.
Ruim 4.000 consumenten uit diverse groepen uit verschillende landen zijn ondervraagd, waaronder ook ruim 1.000 Nederlanders. Uit het onderzoek bleek dat de Nederlandse consumenten veel makkelijker omgaan met datalekken dan omliggende landen.
Uit het onderzoek is ook gebleken dat consumenten steeds vaker actief nadenken over aan wie ze wel of niet de data willen geven. Britse consumenten zijn erg bijvoorbeeld erg terughoudend met personalisatie. Als ze kunnen kiezen hebben ze bijvoorbeeld liever een algemene nieuwsbrief dan eentje die is gebaseerd op de persoonlijke wensen. Hun e-mailadres geven ze bovendien liever af aan een bank dan aan een bedrijf dat slimme apparaten produceert.
Forse stijging van boetes
Het afgelopen jaar zijn de opgelegde boetes met bijna 40 procent gestegen ten opzichte van de eerste 20 maanden na de inwerkingtreding van de AVG. Dit komt omdat de Europese autoriteiten, ondanks de pandemie, boven op naleving van de regelgeving zit.
Sinds de invoering van de AVG in 2018 is in totaal € 272 miljoen aan boetes opgelegd door de Europese gegevensbeschermingsautoriteiten. De meeste boetes zijn door Italië en Duitsland opgelegd, dat betreft meer dan de helft van het aantal opgelegde boetes.
Duitsland en Nederland hadden het meest te maken met meldingen van bedrijven met datalekken. In totaal kwamen er 121.165 meldingen over het afgelopen jaar binnen, dat is een stijging van bijna 20 procent in vergelijking met dezelfde periode van 2019-2020
Inspecteurs Autoriteit Persoonsgegevens doen steekproeven in diverse branches
Missie van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is bevorderen en bewaken.
De afgelopen jaren is er begonnen met bevorderen waarbij veel contact is geweest met branche- en sectororganisaties, functionarissen gegevensbescherming en teksten op de website van de AP. Nu is de AP meer bezig met het ontwikkelen van boetes opleggen. In 2018 is er voor 800.000 euro aan boetes opgelegd en in 2019 ging het om 2,5 miljoen euro aan boetes die zijn opgelegd.
De AP verwacht ook vaker boetes op te gaan leggen. Dat hoeven echter niet altijd hoge boetes te zijn. Nederland zal België daarin volgen. Daar worden ook FG’s beboet omdat ze functies bekleden die niet verenigbaar zijn. Idee van het opleggen van boetes is de compliance te vergroten. Ze willen beweging creëren en als signaalfunctie.
Binnen de AP zijn verschillende inspecteurs werkzaam. Zo zijn er inspecteurs die op een controlerend onderzoek zitten. In diverse branches heeft AP steekproeven lopen / gedaan. Maar er zijn ook inspecteurs die de klachten behandelen en signalen te verwerken en inspecteurs gespecialiseerd in systemen.
Bron: AVG voor verenigingen