Politiek en kabinet moeten veel meer oog hebben voor de maatschappelijke waarde van ondernemers. Dat kan leiden tot andere afwegingen in beleid en doet meer recht aan wat ondernemers doen en waar zij voor staan.
Dat zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland vandaag bij het verschijnen van het rapport De maatschappelijke waarde van ondernemers, dat in opdracht van de ondernemersorganisatie is opgesteld door Impact Centre Erasmus in Rotterdam. MKB-Nederland wil daarom dat het Sociaal Cultureel Planbureau de maatschappelijke waarde van ondernemers voortaan structureel gaat onderzoeken. ”Het rapport van Impact Centre Erasmus kan daarvoor dienen als aftrap.”
Overheid kijkt door economische bril
”De overheid ziet ondernemers vooral door een economische bril, maar heeft veel minder zicht van hun maatschappelijke waarde”, zegt Vonhof. ”Ze wil bij ondernemers van alles afdwingen met regelgeving, maar weet niet wat ondernemers uit zichzelf allemaal doen. Als je dat wel weet, kun je hen stimuleren en faciliteren, in plaats van regels en verplichtingen opleggen die op papier misschien werken, maar niet in de praktijk. En dan weet je ook waar wat ondernemers belangrijk vinden. Dat is wat anders dan alleen winst maken, zoals vaak wordt gedacht. Ondernemers lossen talloze sociaal-maatschappelijke problemen op door ’gewoon’ in actie te komen.”
Intrinsieke motivatie
Eerder onderzoek in opdracht van MKB-Nederland liet al zien dat mkb-ondernemers jaarlijks alleen al meer dan 1 miljard euro bijdragen aan lokale maatschappelijke doelen, zoals de voetbalclub of muziekschool. Met het rapport van Impact Centre Erasmus is voor het eerst de volle breedte van de maatschappelijke waarde van het mkb in kaart gebracht. Er is onder meer gekeken naar diversiteit en inclusiviteit binnen mkb-bedrijven, naar ontwikkeling en kansen voor medewerkers, naar verduurzaming, het beperken van de ecologische footprint en de rol die ondernemers spelen in de gemeenschap, zoals ten aanzien van leefbaarheid en sociale cohesie.
Het rapport maakt duidelijk dat ondernemers veel maatschappelijke initiatieven ontplooien, dat ze dat heel gewoon vinden en er doorgaans niet mee te koop lopen. ”Het is geen affiche om te laten zien hoe goed ze zijn, ze hebben een intrinsieke motivatie om het goede te doen. Daar moet je als overheid op voortbouwen”, aldus Vonhof.
Lees meer over het onderzoek in het persbericht