De Nederlandse Schoenmakers Vereniging heeft in 16 oktober 2019 een nieuwe reclamecampagne gelanceerd. Deze kan met name via Social Media worden ingezet.
Het doel van de campagne is om een nieuwe doelgroep te bereiken. Daarbij is gedacht aan een jongere consument en de consument die nu nog vaak de schoenen op de afvalberg laat belanden. Daarnaast blijkt dat veel consumenten bovendien niet weten wat er allemaal gemaakt kan worden. Gezamenlijk proberen de schoenmakers daarmee de afvalberg te verminderen.
- Iedere Nederlander koopt 3 tot 4 paar schoenen per jaar. (sommige onderzoeken spreken zelfs van 6 paar per jaar)
- De gemiddelde vrouw bezit in Nederland zo’n 23 paar schoenen.
- Per jaar worden er 10 tot 15 miljoen gerepareerd.
- 17 miljoen Nederlanders x 4 paar schoenen is dus 68 miljoen nieuwe paren per jaar
- Dit betekent dat ruim 50 miljoen paar op de afvalberg belanden.
Schoenreparatie verlengd de gebruiksduur.
Onderzoek toont aan dat:
- Bij de reparatie van een hak wordt de gebruiksduur van de schoen verlengd tot 50%.
- Bij de reparatie van de zool en hak wordt de gebruiksduur van de schoen zelfs met bijna 100% verlengd.
Natuurlijk is er ook voor de schoenreparatie weer materialen en energie nodig. Ook daar is naar gekeken. De milieubelasting bereikt het break-even punt bij:
- De reparatie van een hak bij 10% gebruiksduur verlenging.
- De reparatie van een zool (rubber) bij 21% gebruiksduur verlenging.
- De reparatie van een hak en zool bij 31% gebruiksduur verlenging.
Schoenreparatie is dus goed voor het milieu en het verminderen van de afvalberg.
De reclamecampagne is gemaakt door Combat in Hilversum dit is een reclamebureau voor en door jongeren. De beelden worden gefaseerd uitgerold en zijn exclusief door de leden van de Nederlandse Schoenmakers Vereniging te gebruiken.