Op dit moment kunnen werkgevers inloggen op het werkgeversportaal met hun UWV-account of met eHerkenning. Vanaf 1 november 2019 is inloggen alleen nog mogelijk met dat laatste. Dit lijkt nog ver weg, maar het aanvragen van eHerkenning kost tijd en voorbereiding. Daarom roept UWV werkgevers op dit tijdig te doen.
Als een werkgever eHerkenning aanvraagt, is dit meer dan alleen het aanvragen van een veilige inlogcode. Zo vervallen alle machtigingen voor het werkgeversportaal. Die moeten opnieuw worden aangevraagd voor medewerkers. Dat kost veel tijd. Maar zonder eHerkenning kunnen werkgevers straks bijvoorbeeld geen ziek- en betermeldingen meer doen. eHerkenning is niet gratis. De prijs verschilt per leverancier.
De nieuwe regeling heeft ook gevolgen voor intermediairs die zaken voor hun klanten aanmelden in het werkgeversportaal. Zij moeten door hun klanten opnieuw worden gemachtigd via eHerkenning. Het is belangrijk dat intermediairs hun klanten hierover tijdig Informeren.
Op de website van UWV is meer informatie te vinden over het aanvragen van eHerkenning.