In de detailhandel werken bijna 900.000 mensen. Samen leveren winkeliers een grote economische en sociale bijdrage aan Nederland. Dit wordt te vaak vanzelfsprekend gevonden, omdat een winkel altijd in de buurt is. Daarom zijn de Nederlandse Schoenmakers Vereniging en collega-brancheorganisaties de campagne ‘Mag het ietsje minder zijn?’ gestart.
Met deze campagne willen we de meerwaarde van de winkelier breed uitdragen, zodat consumenten ons belang gaan inzien, zodat Den Haag onze belangen hoger op de politieke agenda zet en zodat wij vaker aan tafel zitten als beleid tot stand komt.
Inhoudelijk pleiten we ervoor dat dít ietsje minder mag zijn:
• Complexe regels;
• Accijnzen en btw;
• Lasten bij zieke medewerkers;
• Loonkosten voor werkgevers;
• Lasten- en regeldruk.
En mag dit ietsje meer?
• Waardering voor ondernemerschap;
• Toegang tot financiering;
• Netto-inkomen voor onze medewerkers;
• Politie-inzet tegen winkelcriminaliteit;
• Investering in winkelgebieden;
• Bescherming tegen hoge huren.
Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, slaan voor deze campagne verschillende verenigingen de handen ineen. ‘Mag het ietsje minder zijn’ is een campagne op initiatief van de NBOV, Vakcentrum en INretail. Daarbij hebben ANKO, KNS, VNV, Poeliersbond, Techniek Nederland, Debevo, NSO Retail, NSV en NVER zich ook hard gemaakt om aan te haken bij deze campagne.
Als lid de van Nederlandse Schoenmakers Vereniging is ook jouw netwerk van groot belang. Daarom vragen we jou of je de boodschap breed wil uitdragen op jouw socials. Ga hiervoor naar www.ietsjeminder.nl/toolkit (https://ietsjeminder.nl/toolkit/) en gebruik de campagnebeelden en -teksten die je daar vindt op jouw LinkedIn-, Facebook- en Instagram-pagina’s.
De hashtags #ietsjeminder en #kiesretail komen terecht op de wall of fame van ietsjeminder.nl (https://ietsjeminder.nl/)
Er zijn ook posters beschikbaar voor elk type branche, waaronder de schoenherstellers. Print de poster en hang hem op!
Laten we samen aan de bel trekken. Want jij, als schoenmaker bent méér waard!