In deze serie komen de brancheleden van MKB-Nederland en VNO-NCW aan het woord. Deze week Margret Hoekenga-Idema, secretaris van de NSV, de Nederlandse Schoenmakers Vereniging.
Vertel eens over uw branche en organisatie.
‘Wij zijn de brancheorganisatie van schoenmakers in Nederland, dat wil zeggen de mensen die schoenen repareren. Vanuit de NSV regelen we alles rond de lobby voor ondernemers die dit ambacht uitvoeren. Wij vertegenwoordigen ongeveer 300 leden, waaronder veel eenmanszaken. Verder zijn we een kleine organisatie: we hebben geen mensen in dienst.’
Wat is uw achtergrond?
‘Ik ben van jongs af aan al opgegroeid met het schoenmakersvak. Mijn vader is jarenlang voorzitter geweest van een voorganger van de NSV en rolde vervolgens in het secretariaat. Ook mijn grootvader heeft in de branche gewerkt. Als kind hielp ik al met het slopen van laarzen om er een nieuwe rits in te zetten. Zelf ben ik opgeleid als belastingadviseur, dat helpt ook in mijn werk voor de NSV. In 1994 ben ik begonnen voor de branche en bij een fusie in 2001 ben ik secretaris geworden.’
Welke actuele kwesties spelen er momenteel voor jullie?
‘Wij hebben heel veel last gehad van de coronacrisis. Openblijven mocht wel, maar we mochten niets verkopen. Onze doelgroep zijn veelal ouderen en mensen die met nette schoenen op kantoor werken. De ouderen kwamen niet meer op straat en er werd veel thuis gewerkt achter de laptop. Geen slijtage dus. Veel schoenmakers zijn in die periode gestopt toen ze geconfronteerd werden met hoe kwetsbaar ze zijn als ondernemer. Op dit moment zitten we weer in een drukke periode. Als het economisch slechter gaat, willen mensen geld besparen en gaan dan juist naar de schoenmaker. Ook de drang naar duurzaamheid speelt een rol. We zijn daarom sinds kort een campagne gestart met een groep schoenmakers en leveranciers: ‘Tijd voor duurzaamheid’. Je schoenen gaan gewoon veel langer mee als je naar de schoenmaker gaat.’
Wat zijn belangrijke lobbypunten?
‘We hebben lang gestreden voor een Meld- en Expertisecentrum Specialistisch Vakmanschap voor het behoud van kleine, specialistische beroepen. Daarvoor is nu duurzame financiering. Verder vragen we samen met de kappers, bloemisten, bakkerijen en slagers ook aandacht voor de hoge regeldruk voor de kleine ondernemer. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de nieuwe arbeidswetgeving per 1 augustus, dan is dat niet meer te doen.’
Hoe ziet u de toekomst van uw branche?
‘Er is in de toekomst veel behoefte aan personeel en nieuwe leerlingen. We hebben heel veel jonge mensen die graag willen, en er is ook een goede boterham mee te verdienen. Maar personeel is nu zó duur geworden, net als het in dienst nemen van iemand in opleiding. Het is niet rendabel meer voor schoenmakers. Daarnaast loopt momenteel het project Ambacht+: een ondernemerschapsproject in samenwerking met de ANKO, KNS, NBOV, Federatie Goud en Zilver en Inretail om het ondernemerschap in het ambacht te vergroten.’
Waarom zijn jullie lid van MKB-Nederland?
‘Ik ben heel erg overtuigd van de kracht van het collectief. En wat onze leden bij ons halen, halen wij bij MKB-Nederland. We doen mee aan projecten, zoals de Toekomstcheck en MKB Toegankelijk. Wij hebben als kleine organisatie natuurlijk ook geen batterij lobbyisten, dus daar maken we graag gebruik van. En het mag ook wel eens gezegd worden hoeveel we op deze manier voor elkaar kunnen krijgen. Want natuurlijk mopperen we wel eens op MKB-Nederland, net als onze leden wel eens op ons mopperen. Maar de komst van het Meld- en Expertisecentrum Specialistisch Vakmanschap is echt te danken aan de beleidsadviseur bij MKB-Nederland. Soms moet je een lange adem hebben, maar dan is er ook resultaat.’
Met welke branchedirecteur zou u weleens een dagje willen ruilen en waarom?
‘Dan zou ik kiezen voor de directeur van de ANKO, de brancheorganisatie voor de kappers. Een echte ambachtsorganisatie met deels zelfde problematiek. Het zijn ook mensen die goed kunnen lobbyen en veel doen voor het ondernemerschap.’
Bron: VNO-NCW (https://www.mkb.nl/branchevereniging-aan-het-woord-nsv?utm_source=Nieuwsbrief_leden_sociaal&utm_campaign=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail)