In het nieuwe kabinet-Rutte is er voor het eerst een staatssecretaris voor digitale zaken, Alexandra van Huffelen. Een goede zaak want er is veel gaande op het gebied van digitalisering en privacy. Europa heeft namelijk 2 speerpunten tot 2030; klimaat en digitalisering. Van Huffelen zal het druk dus gaan krijgen.
Steeds meer mensen maken zich zorgen over privacy en de extreme hoeveelheid privégegevens die er door grote platforms als Facebook en Google worden verzameld en actief worden gebruikt. Ze verdienen er miljarden mee. De privacy van de Nederlander is vaak in handen van die techreuzen en dat zorgt voor problemen. Bedrijven kopen onze gegevens en onze profielen en proberen zelf bewust steeds meer gegevens van Nederlanders te verzamelen. De grote techbedrijven zijn de motor waarin veel bedrijven een kans zien om meer te verkopen.
Dataverzamelingswoede zoals die is ontstaan kan leiden tot veel issues. Denk aan de 25.000 gemelde datalekken en de toeslagenaffaire. Van Huffelen heeft een gedegen achtergrond in bestuur en politiek en zal met haar team dus de tanden gaan zetten in ICT en digitalisering. Prioriteit zal liggen bij actuele thema’s zoals privacy, cybercriminaliteit en het tegengaan van desinformatie en haatzaaien op platforms als Google en Facebook.
In Europees verband wordt nagedacht hoe de monopoliepositie van grote techbedrijven aan banden kan worden gelegd. Tegelijkertijd moet Nederland zich gaan ontwikkelen tot het digitale knooppunt van Europa. Met alle datacenters (van Facebook en Google) van dien. Een drukke agenda dus. Wij wensen Alexandra van Huffelen veel succes in de enorme taak die voor haar ligt.
Bron: AVG Programma (https://kennis.avg-programma.nl/kennis/nieuw-staatssecretaris-van-digitale-zaken?utm_medium=email&_hsmi=204216429&_hsenc=p2ANqtz-_qwOVtAg5sQ816F69ZPBrvH26dwlVXZHGzThRkoBXByyWjAIL6EUFM3Rf24--psxeEEbnqnhVlvVorHsGXSip4nLiAwA&utm_content=204216429&utm_source=hs_email)