Toegankelijkheid gaat – uiteraard – veel verder dan fysiek ‘zonder drempels’ ergens kunnen binnenkomen. Het gaat óók en misschien wel juist om sociale toegankelijkheid: hoe je als ondernemer en medewerkers klanten en gasten met een beperking benadert. Hoe gastvrij, klantvriendelijk en hulpvaardig je je opstelt. Dit wordt met een mooi woord ‘bejegening’ genoemd.
Cruciaal bij sociale toegankelijkheid is, te laten zien – in woord en daad – dat iedereen welkom is en dat je er als ondernemer alles aan doet om iedereen een zo prettig mogelijke ervaring te bieden. Ieder mens wil als normale klant of gast gezien en behandeld worden. Twijfel je? Vraag je klant gerust of – en hoe – je hem of haar kunt helpen.
Francis is een aantal jaren geleden in een korte tijd zeer slechtziend geworden. Haar leven is verrijkt door de aanwezigheid van haar hulphond. Een tip van Francis; ‘Beschrijf je handelingen waar je mee bezig bent voor iemand die slechtziend of blind is.’ Dan komt men niet voor verrassingen te staan.
Bron: MKB-Toegankelijk/Gastvrij (https://www.mkbtoegankelijk.nl/gastvrijheid/gastvrijheidsbooster/)