Uit een vorige maand gehouden onderzoek blijkt dat de privacy van persoonsgegevens belangrijk is voor consumenten. Maar liefst 4 van de 5 mensen willen niet dat hun persoonlijke gegevens zonder toestemming worden verzameld of gedeeld.
En maar liefst 82% zou het zelfs prima vinden als er wetgeving zou komen die bedrijven en apparaten verbiedt hun gegevens te verzamelen of te delen. Dat is een opvallend hoog percentage. En geeft heel duidelijk aan hoe belangrijk dataprivacy is.
Omdat er meer en meer bedrijven digitaal aan het verzamelen van gegeven doen worden consumenten zich steeds bewuster wat dit voor hen betekent.
Van de respondenten tussen 40 - 55 jaar zien we dat 88% strengere regels wil. Dit daalt naar 67% bij jongeren. Toch ook nog een hoog percentage.
Einde aan ”Cookiebanners”? Meer dan 500 AVG-klachten ingediend
Recent heeft noyb.eu meer dan 500 klachten verzonden. Bedrijven worden gemaand om onwettige activiteiten over cookiebanners te stoppen. Iedereen kent ze wel. Zodra je een website bezoekt moet je cookies wel of niet accepteren. Als je ze niet accepteert kun je soms de website gewoon helemaal niet bekijken. En als je ze wel accepteert ben je soms in een keer bekend bij 600-700 partnerorganisaties. Alle gegevens over jouw surfgedrag kunnen dan worden gedeeld met die partners tegen betaling.
De wet zegt dat gebruikers een duidelijke ja/nee-optie krijgen wanneer ze om toestemming worden gevraagd. Maar in de praktijk zitten daar dus veel haken en ogen aan en zijn er veel bedrijven die dit misbruiken.
Noyb geeft bedrijven een maand de tijd om aan de EU-wetgeving te voldoen alvorens de formele klachten in te dienen.
Weer een groot datalek. Nu bij New York Pizza
We lazen het vorige week al in de krant. Bij New York Pizza zijn maar liefst 3,9 miljoen klantgegevens buitgemaakt. Een hacker heeft de Nederlandse pizzaketen bestolen en vraagt losgeld. Tegelijk is er een grote phishing mail campagne verzonden vanuit het mailadres van Newyorkpizza.nl. Volgens New York Pizza is het lek inmiddels gedicht en hebben ze een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ook maken ze bekend tot wachtwoorden van klanten zijn gestolen. Dit geeft eens te meer aan dat je voor elk online account telkens een nieuw en ander wachtwoord moet gebruiken. Het is namelijk vaak zo dat hackers geautomatiseerd proberen om jouw mailadres en wachtwoord in te voeren bij heel veel andere sites en zodra ze dat lukt zijn ze binnen en kunnen ze op jouw naam voor duizenden euro’s aan goederen bestellen. Dat is een praktijk die helaas dagelijks voorkomt.
Dr. Google in opmars
Er is een flinke kans op privacy issues nu Google een deal heeft gemaakt met ziekenhuizen om algoritmen voor de gezondheidszorg te maken. Dit speelt zich af in de US maar heeft waarschijnlijk gevolgen voor Nederland.
Er zijn elektronische medische dossiers met heel veel data. Google zou daar toegang tot krijgen. Als die data door AI en algoritmes wordt bekeken zijn de gevolgen groot.
Google zegt dat het de data zal gebruiken om algoritmen te maken om patiënten te monitoren en artsen te helpen betere beslissingen te nemen.
De data zullen anoniem worden gemaakt. En dus zouden individuele patiënten niet kunnen worden geïdentificeerd. Maar hoe hard gaat die garantie zijn? Google verdient geld met advertentieverkoop. Hoe dik zijn die muren binnen Google?
Diverse etnische groepen zouden markers hebben die heel groepspecifiek zijn. Dus ze kennen je naam niet maar weten opeens wel welke medicijnen voor welke groepen het beste zouden werken. Je bloedwaarden en metingen zijn immers deel van het dossier. De grens is dan flinterdun. Dus is dit een hele gevaarlijk ontwikkeling volgens bezorgde experts op vlak van privacy. Wij denken dat dit nog wel een vervolg gaat krijgen.
De Franse privacy toezichthouder stuurt aanmaningen
In vrijwel elk Europees land zijn er toezichthouders op privacy. Al die organisaties werken met elkaar samen en delen kennis. De Frans AP heeft aanmaningen gestuurd naar organisaties die internetgebruikers cookies opdringen. De aanmaningen zijn gestuurd aan bedrijven en aan overheid. Tegelijk is aangegeven dat ze een boete kunnen krijgen (maximaal 2% van hun omzet).
De audits waar ze zich op baseren zijn online gedaan en dus niet naar aanleiding van meldingen. Het betreft dus steekproeven zoals de Nederlandse AP ze nu ook doet.
Deze veranderende proactieve houding komt er nadat algemeen wordt aangenomen dat de informatiecampagne periode van 2-3 jaar na invoering nu wel gereed is. Tijd voor controles.
Overtreders krijgen 30 dagen de tijd om de inbreuken op te lossen. Dat is heel kort en daarna volgen er dus boetes. Dit is voor het eerst een groepsactie van een toezichthouder. Opnieuw een teken dat privacy geen optie meer is. Je moet er aan voldoen.
Nieuw datalek formulier bij AP
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een nieuw meldformulier datalekken. Het nieuwe formulier maakt het voor de gebruiker makkelijker om een datalek bij de AP te melden.
Het nieuwe meldformulier heeft nieuwe functionaliteiten:
• Het formulier bepaalt op basis van de antwoorden die u invult welke vragen worden getoond. Zo hoeft u alleen de voor u relevante vragen te beantwoorden.
• U kunt het formulier tussentijds opslaan en op een ander moment verdergaan met uw melding.
• U kunt een sjabloon maken voor veelvoorkomende datalekken of een datalek dat zich in een korte tijd vaak voordoet. Zo hoeft u bepaalde delen van het formulier niet bij elke melding opnieuw in te vullen.
Het aanvullen van een eerdere melding is eenvoudiger geworden. U hoeft hiervoor niet meer het hele meldformulier opnieuw in te vullen.
Bron: AP (https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/nieuws/nieuw-meldformulier-datalekken-live#subtopic-5247)
Bron: AVG voor verenigingen (https://avgverenigingen.nl/)