Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een klantvriendelijke en open houding naar klanten. Twijfel je? Vraag je klant gerust of – en hoe – je hem kunt helpen. We geven je 6 tips en aandachtspunten.
Tip 1: Bij een beperking in het zien
Vraag of je kan helpen met het zoeken naar producten in de winkel.
Bied (vrijblijvend) een arm aan om met de klant door de winkel te lopen.
Beschrijf de omgeving goed en duidelijk.
Tip 2: Bij een lichamelijke beperking
Vraag of je kunt helpen en op welke manier.
De meeste klanten met een lichamelijke beperking willen zo zelfstandig mogelijk hun boodschappen doen. Help niet meer dan nodig en gewenst is.
Denk zo nodig creatief en overleg met je klant.
Tip 3: Bij een verstandelijke beperking
Spreek de klant met een verstandelijke beperking aan en communiceer niet via de begeleider.
Neem de tijd. Wacht tot je klant klaar is met praten.
Luister actief: vat samen, check of je het goed begrepen hebt en vraag door.
Gebruik eenvoudige taal, maar maak het niet kinderlijk.
Help zo nodig bij het nemen van beslissingen, maar laat de klant zelf beslissen.
Tip 4: Bij een beperking in het horen
Kijk de gast aan en spreek duidelijk.
Ondersteun zinnen zo mogelijk met gebaren.
Veel slechthorenden en doven hebben een aparte manier van spreken. Vraag gerust om herhaling als je de klant niet verstaat en/of begrijpt.
Schrijf zo nodig iets op om het te verduidelijken.
Tip 5: Assistentiehonden zijn welkom
Niet vergeten: assistentiehonden zijn altijd welkom. Je leest er hier (https://www.mkbtoegankelijk.nl/gastvrijheid/assistentiehonden-welkom/) meer over.
Tip 6: Download de tips voor je medewerkers
Alle bovenstaande tips staan ook in een aantrekkelijk opgemaakt PDF-bestand. Je kunt deze uitprinten als flyer of poster voor je medewerkers. Download hier (https://www.mkbtoegankelijk.nl/wp-content/uploads/2018/05/FlyerGastvrijheid-winkelmedewerkers.pdf) het bestand.
Bron: MKB-Toegankelijk (https://www.mkbtoegankelijk.nl/gastvrijheid/tips-voor-retail/)