Meer dan 2 miljoen Nederlanders hebben een beperking. Ze zijn slechtziend, blind of doof, hebben een lichamelijke beperking of een psychiatrische aandoening. Je mist 10-15% klandizie als deze mensen niet de ruimte hebben om je winkel binnen te komen. Bovendien nemen mensen met een beperking vaak iemand mee, ze zijn trouwe klanten én ze komen vaak op minder drukke momenten.
Detailhandel Nederland heeft van toegankelijkheid een speerpunt gemaakt. We zijn daarom partner van MKB Toegankelijk, het initiatief van MKB-Nederland en VNO-NCW. Op de nieuwe website mkbtoegankelijk.nl (https://www.mkbtoegankelijk.nl/) vind je veel praktische tips (die vaak eenvoudig blijken te zijn) én ervaringen van andere ondernemers. In deze nieuwsbrief vind je drie tips om alvast mee aan de slag te gaan.
Tip 1:
Het begint bij de ingang Mensen met een handicap kunnen vaak niet eens een winkel binnenkomen. We hebben voor je op een rijtje gezet waar je op kunt letten. Het is eenvoudiger dan je wellicht denkt om de klant zich al bij binnenkomst welkom te laten voelen. Kijk hier (https://www.mkbtoegankelijk.nl/pand/) voor praktische tips.
Tip 2:
Kijk eens kritisch naar je website Zo’n 20% van de mensen heeft moeite met het bekijken en lezen van websites. Bijvoorbeeld omdat ze blind, kleurenblind of slechtziend zijn. Met een toegankelijke website bereik je deze (potentiële) klanten wel. Je scoort bovendien beter bij Google! Kijk hier (https://www.mkbtoegankelijk.nl/informatievoorziening/) om je website beter toegankelijk te maken.
Tip 3:
De mensen maken het verschil Toegankelijkheid is ook (en misschien wel: vooral) een kwestie van klantvriendelijkheid. Lastig om goed te reageren op bijvoorbeeld iemand die blind of doof is? Je vindt hier (https://www.mkbtoegankelijk.nl/gastvrijheid/tips-voor-retail/) een aantal tips. Je kunt ze ook uitprinten als flyer of poster voor je medewerkers. Leren van elkaars ervaringen. Op de website van MKB Toegankelijk lees je verhalen van diverse ondernemers. Wil jij ook je verhaal delen en daarmee andere ondernemers inspireren? Laat het ons even weten via info@schoenmaker.nl (mailto:info@schoenmaker.nl). Lees hier (https://www.mkbtoegankelijk.nl/ervaringen/) de ervaringsverhalen.
Bron: MKB-Toegankelijk (https://www.mkbtoegankelijk.nl/)